Swedish Startups

Mötesplatsen för svenska entreprenörer, utvecklare och riskkapitalister.

Hej!

Är det någon som vet vad operatörer kan tänkas betala för en mobil applikation? Jag har utvecklat en mjukvara idag och har en kund. Vi har däremot inte gått in på detaljer och har därför svårt att räkna på eventuella intäkter eftersom jag inte har några referenser. Kan tillägga att jag har patent på mjukvaran samt att operatörerna kommer kunna tjäna pengar på den. Sker betalningen via licensavgift eller bara en fast summa? Vad skulle i så fall en licensavgift kosta per användare? Cirka.......?

Ha det gott
Mvh
Timo

Visningar: 21

Gör ett inlägg på det här

Inlägg i den här diskussionen

Hej,
dessa köpare är vana att äska en budget för ett projekt internt gällande för innevarande budgetår. Därför är det enklast för köparen om du erbjuder en licensrättighet för en fast summa. Samtidigt säljer du också support/serviceavgift som är årlig, vilket ger kunden rätt till tekniskt stöd från dig (buggrättningar o dyl) samt nya versioner av mjukvaran. Om möjligt så kan du avgränsa licensen att gälla för en viss del av operatörens verksamhet, t ex bara Sverige, ett visst antal användare e dyl. Deras inköpare är drivna förhandlare, så du måste "tänka på allt". Om du har konkurrenter så bör nog din egen prissättning baseras på din kostnad plus en viss marginal som du vill ha. Om din produkt är unik så bör du sätta ett pris baserat på en uppskattning av vad operatören kan tänkas tjäna på att införa lösningen minus en summa som gör att de kan motivera investeringen. Deras intäkt är ju hårda intäkter som avgifter för tjänsten, att den driver mobil datatrafik mm. Sen finns ju mjuka fördelar som att det blir en bättre kundrelation om de kan erbjuda din tjänst och då kan de göra merförsäljning, få behålla kunden länge osv. Utan att veta vad din app. gör, så är det svårt att sätta ett pris åt dig :-) Om din lösning är väldigt intressant för dem, finns risk att den första du går till vill ha ensamrätt till tjänsten under en viss period, kanske första året. Då måste ditt pris avspegla det. Nu gav jag dig mer att fundera på :-)
/Anders
Hej Anders och tack för ditt svar, det uppskattas.
Jag har kommit ganska långt med den gällande operatören och har kommit in på dom frågor du tar upp redan. Ensamrätt är inte så viktigt för dom, den här är snarare en produkt som lämpar sig bäst för alla inblandade om den når ut till så många användare som möjligt. Kostnaden för deras del kommer också baseras på antalet licenser. Hade dock inte tänkt mig en fast summa, utan just antalet licenser. Men får kanske tänka om där. Det här är trots allt min första riktigt stora kund så relationen är viktigare än hur mycket pengar jag kan generera i detta skede.

Svårigheten är däremot att få någon referens till hur mycket en applikation kan komma att kosta för en operatör om man utgår ifrån att dom betalar per licens.

Tack ändå, och trevlig helg
Hej Timo!
Jag kan inte hjälpa dig med priset men däremot med avtalet. En nisch i min juridiska byrå är att skriva avtal för internettjänster. Du är välkommen att kontakta mig när det gäller avtalsfrågor.

Vänliga hälsningar

Armi Åhlander
Åhlander Juridik
Trehörningsvägen 36
141 45 Huddinge
tel. 073-987 53 56
e-post armi.ahlander@gmail.com
Hej igen Timo,
din fråga är ganska svår när man inte vet vad det är för tjänst(er) som lösningen ska tillföra, om dessa är inkomstbringande för operatören eller om det handlar om cost savings, livslängden på tjänsterna, om de potentiella slutanvändarna räknas i tusental eller miljoner osv. Mina insikter ligger mest inom försäljning av plattformarna för mobila tjänster, dvs kontantkortsplattform, mobilportal osv. Där kan kostnaden slås ut på väldigt många användare och över flera år. En tjänst som mobil email räknas ju idag mera som en hygienfaktor, dvs den måste en operatör ha för att inte på sikt tappa kunder men man kan inte ta betalt för tjänsten. Där vill operatören kanske max investera 10:- per kund. En het och inkomstbringande tjänst som man kan ta både fasta och rörliga avgifter för kan man räkna hem på ett annat sätt, även om tjänsten kanske har begränsad livslängd (typ under ett OS eller ett Fotbolls-VM). För att göra en bra prissättning, borde man försöka återskapa operatörens business case för denna tjänst, och räkna pris per användare utifrån det. Jag vågar inte gissa, för då kanske jag lurar in dig på fel spår.

Vill du prata vidare så ring mig gärna på måndag (19:e) efter 10.00. Tel 072 22 85 222.

Ha en fin helg!
Anders

RSS

Start-up Partner

Senaste aktivitet

Blogginlägg av Eva Fidjeland

NYBRO kommun kom med snabb ursäkt efter ett hotfullt brev

Barometern torsdag 16 maj 2013Redaktion: Jan Stenqvist 0481-427 45    Karin Lagerström 0481-427 44E-post: nybro@barometern.se    Ett brev med hot om vite som har skickats ut till 600 fastighetsägare har fått många att ilskna till och nu ber kommunen om ursäkt.Brevet skickades för cirka en vecka sedan ut till  600 fastighetsägare i Nybro kommun vars tomter bedömdes vara ovårdade. I brevet står det att fastighetsägarna riskerar vite om inte bristerna…Se mer
igår
Rodrigo Hidalgo Castillo är nu medlem i Swedish Startups
Onsdag
Helen Qvish har delat Daniel Vindenbergs grupp på Facebook
Tisdag
Helen Qvish är nu medlem i Swedish Startups
Tisdag

© 2013   Created by Mattias Swenson.   Drivs med tekniken bakom

Widget  |  Rapportera en händelse  |  Användarvillkor